HANNU SILTALA Työelämän edunvalvoja ehdolla Järvenpään valtuustoon 2017

Juustohöylää ja toiviotalkoita

Järvenpään kaupunkia odottaa ensi vuonna monella tärkeällä kuntapalvelujen alueella madonluvut, jos kaavaillut kuntatalouden supistukset toteutuvat. Kun valitaan ratkaisuksi juustohöylä, uhkana on, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tasoa lasketaan, kouluissa kasvatetaan luokkakokoja ja päiväkodeissa ryhmäkokoja. Ei tarvitse käyttää mitään monimutkaista luovaa ideointimenetelmää, kun supistuslistan saa niin pitkäksi, että tarvittavat menojen vähennykset toteutuvat.  Mutta ovatko juustohöylääjät valmiita kantamaan vastuun seurauksista.

Eipä tarvita myöskään suuria ennustajaeukon lahjoja aavistaen, että Järvenpään valtapuolueet löytävät tässäkin asiassa toisensa. Sehän on selvää, että budjetin valmistelun viime metreillä isot puolueet vetävät kuin hihasta muutamia kansalaisia tyynnyttäviä tasokorotuksia talousarvioon. Eli tehdään suurta yleisöä kosiskelevaa silmänkääntöpolitiikkaa. Tätä varten valmistelevat virkamiehet jättävät aina pienet tyynnytyserän valtapuolueille, jotta kaikki olisivat tyytyväisiä ja näyttäisivät ulospäin pontevilta kuntalaisen etuja ajavilta.

Tosiasia on, että hyviä ja laadukkaita palveluja ei saa ilmaiseksi. Köyhäilemällä ei myöskään Järvenpään taloutta saada kuntoon. Ei siinä mitään, että otetaan löysät pois ja pannaa hallintoläski liikkumaan, mutta ilman lisätuloja ei kaupungin taloutta saada toimimaan. Olen usein valtuuston pöntöstäkin ihmetellyt, että mikä ihme siitä on, että kaikkein koulutetuimmat, suuritulosoisimmat ja monella mittarilla hyväosaisten eliittiin kuuluvat kokoomuslaiset kaikkein eniten vastustavat verojen korotuksia. Kai se sitten on sitä toiviotalkoolaisten individualistista omin voimin pärjäämisen ideologiaa. Voittajien ja menestyjien puolella on mukava olla ja vähän mausteeksi ottaa perinteisiä työväenluokkaisia teemoja ja tunnusmerkkejä.  Huvittavinta ovat nyt kokoomukset puhtaat työhanskamainokset. Ne eivät ole ruumiillista työtä tekeville duunareille mitään pintasymboleita, vaan ne ovat todelliseen tarpeeseen käytettäviä suojavälineitä. Onhan sitä kiva leikkiä rasvanahkaduunaria ja vähän käydä lähimetsistä noukkimassa muuta roska. Näin se maailma paranee ja mieli puhdistuu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän saaristo kuva
Henry Björklid

Juu, hanttiin vaan vaikka hakattais!

Moni puolue lupaa kaikkea, verotulot pienenevät kun talous taantuu ja sitten nähdään että juustohöylällä olisi töitä.
Ja millä ne hoitaa lupauksensa, kun eivät hoida edes lakisääteisiä velvotteitaan?
Ei millään, vaan unohtavat lupauksensa, tosin tiesivät jo alunperin valehtelevansa, ja kurjistavat oloja.

Eli tsemppiä vaan sinnekin!

Juu vielä: Muista aina, että ne jotka eivät puolusta (kaikkien) suomalaisten oikeuksia [lue:KOK & RKP], ovat epäisänmaallisia lurjuksia. (No siellä on muutama pieni poikkeus joilla ei ole mitään sanavaltaa).

Henry Björklid, umpivihreä

Lars-Erik Wilskman (nimimerkki)

Voisiko kaupunginhallituksen jäsen Siltala ystävällisesti kertoa milloin ja missä juustohöylän käytöstä on päätetty?

Birgitta Vuorela (nimimerkki)

Juustohöylä tarvitaan vain ruokailuun, mikäli ostaa juustonsa palana.
Toivoisin näkeväni julkisuudessa Järvenpään kaupungin tilastoympyrän, missä kulut on ilmaistu sektoreittain. Kun sellaista katselee, ihmettelee, miksi lakisääteisiä pakollisia ihmisiin kohdistuvia palveluita pitää leikata.
Te, jotka olette osallistuneet kaudesta toiseen ja kolmanteenkin "virkamiesvastuullisina" poliitikkoina päätäntää Järvenpäässä, saisitte ruveta vastailemaan äänestäjille aikaansaannoksistanne vaalien alla. Nyt yleensä kuulee ja näkee vain ahkeraa virkamiesjohdon syyttelyä, kun asiat ovat huonosti.
Olen ruvennut kiinnostumaan tänä lyhyenä ehdokkaanaoloaikanani todellakin siitä, mitä kulisseissa tapahtuu!

Käyttäjän hannusiltala kuva
Hannu Siltala

Tervehdys kommentoijille

Ja kiitoksia mielenkiinnosta. Juustohöyläpäätöstä ei varmaan löydä suoraan mistään, mutta periaatteessa talouden suuntaviivat ensi vuodelle on käsitelty kaupunginahallituksen talousarvion valmistelussa käsitelty 8.9.2008 § 366 kannattaa lukea myös liitteet.

Itse en päässyt työesteiden vuoksi osallistumaa ko. kokoukseen, mutta varamieheni Arto Viitaniemi esitti asian palauttamista uudelleen valmisteluun, mutta ei saanut kannatusta muilta ryhmiltä.

Asia tuotiin kaupunginvaltuustoon tiedoksi (ei päätettäväksi) 15.9.2008. Asiasta käytettiin lukuisia puheenvuoroja. Omassa puheenvuorossani suhtauduin tiedoksiantoon kriittisesti ja ilmoitin olevani valmis ennemmin korottamaan kunnallisveroja kuin hyväksyväni esimerkiksi sosiaali- ja terveystoimen ja koulutuoimen supistukset.

Sosiaali- ja terveystoimen osalta asiaa on käsitely sosterlautakunnassa 24.9.08 § 78 katso myös liitteet. Sieltä käytännössä näet millaisia leikkureita ensi vuodelle on jo kaavailtu. Voit tehdä omat johtopäätöksesi luettuasi asiakirjat, mihin Järvenpäätä ollaan ensi vuonna viemässä.

PS. Olen ensimäisen kauden valtuutettu ja ollut kaupungihallituksessa vasta vuoden. Sen pidemmälle en henkilökohtaisesti kanna vastuuta kaupungin tekemistä päätöksistä. Jokainen vo itse miettiä miksi kaupungin tiettyjä menoja ollaan leikkaamassa. Pohjimmiltaan kyse on arvovalinnoista,joita politiikassa joudutaan tekemään. Itse en kannata talouden tervehdyttämistä soster/sivistystoimen leikkauksilla.

(Uusille ehdokkaille tiedoksi, että kaupunginvaltuuston, hallituksen ja lautakuntien esityslistat ja pöytäkirjat löytyvät kaupungin kotisivuilta, niitä pitää vain osata tulkita ja lukea rivien välitkin)

Salli Kivimäki (nimimerkki)

Hannun esiin ottamat supistus aikomukset ovat aivan selvästi nähtävissä 2009 vuoden budjetin valmisteluissa. Ne pitää vain kaivaa lautakuntien pöytäkirjoista ja niiden runsaista liitteistä. Esimerkiksi Sosteri on syyskuun kokouksessaan päättänyt esittää eteenpäin leikkauksia, jotka lyövät pahasti ristiin yleisesti hyväksytyn ennaltaehkäisevän eli varhaisen puuttumisen toiminnan kanssa. Miten voi esimerkiksi lukion terveydenhoitajan työajan muuttaminen täyspäiväisestä puolipäiväiseksi parantaa ennaltaehkäisesvästi lukiolaisten terveydenhoitoa? Kun Soster-lautakunta hyväksyy ehdotukset eteenpäin lähetettäväksi lähes yksituumaisesti vain SKP:n miniryhmän esittäessä eriävän mielipiteen, niin miettii miten tämä muuttuisi kaupungin hallituksessa tai valtuustossa. Kai isojen ryhmien valtuutetut ovat tietoisia puolueensa edustajien lautakuntatyöskentelystä? Tässä vaan ensimmäisen kauden valtuutettu hämmästelee puheiden ja toiminnan ristiriitaisuutta.

Salli Kivimäki

Lars-Erik Wilskman (nimimerkki)

Hannu Siltala olen tyytyväinen vastaukseesi, joka oli perusteltu. Asia on siis kesken budjettivallan ollessa valtuustolla. Edustan itse sitä kantaa, että painopisteitä toimialan sisällä pitää voida muuttaa, jos siihen tarvetta ilmenee ja että tarpeen vähetessä myös määrärahat voivat laskea. Soster ja opetustoimi ovat lakisääteisten kuntapalvelujen ydintä, joten niiden toimivuus on ensisijaisesti turvattava.

En kuitenkaan olisi valmis veronkorotuksiin käyttötalousmenojen takia ja tästähän on "juustohöylä"-blogissasi kysymys.

Terveystalon rakentaminen, joka siis on investointi, on hieman eri juttu. Suhtaudun pelkkään lainanottoon varsin nihkeästi, mutta rahoituskeskustelu terveystalosta on vielä auki ja etsisin ratkaisumallia yhteistyöstä yksityissektorin kanssa.

Toimituksen poiminnat